Elise Maes

LOGOPEDISTE

Hallo! Mijn naam is Elise.


Ik ben zelfstandig logopediste, gespecialiseerd in eet- en drinkproblemen bij jonge kinderen, de ziekte van Parkinson en ASS.


In het verleden heb ik gewerkt in

  • logopedische praktijken te Brugge en Ieper
  • scholen voor buitengewoon lager onderwijs bij kinderen met autisme en ernstige leerstoornissen te Brugge, Ieper en Blankenberge
  • het woonzorgcentrum Jacky Maes te Bredene en WZC Morgenster te Sijsele
  • AZ Zeno op de dienst pediatrie bij baby’s en jonge kinderen


Tijdens mijn opleiding volgde ik stages in

  • revalidatiecentrum Overleie te Kortrijk

  • AZ Groeninge te Kortrijk

  • school voor bijzonder onderwijs te Zwolle

  • school voor volwassenonderwijs SNT te Brugge


LOGOPEDIEPRAKTIJK TER POTTERIE



PRAKTIJKVISIE


Cliëntgerichtheid

Evidence-based handelen

Logopedie is een jong en dynamisch vak. Levenslang leren is essentieel binnen ons snel evoluerend beroep. Daarom volg ik regelmatig bijscholingen en verdiep ik me graag in de literatuur en wetenschappelijke publicaties. Een kritische houding is hierbij essentieel.

Het behandelingsplan op maat wordt samen met de cliënt opgesteld. Er wordt verder gekeken dan het logopedische en ook de contextuele factoren worden in rekening gebracht aan de hand van het ICF-model. Met de individuele doelstellingen voor ogen, gaan we samen op pad.

Intrinsieke motivatie

Idealieter volgt een cliënt logopedische therapie vanuit een intrinsieke motivatie, omdat hij zelf wil werken aan zijn doelen. In de praktijk staan metacognitie, psycho-educatie en inspraak in het traject dan ook hoog op het lijstje, aangezien deze de autonome motivatie aanwakkeren. De cliënt neemt zijn zorgproces in eigen handen met de logopediste als coach.

AANDACHTSPUNTEN

THERAPEUT & COACH

    • De logopediste treedt op als coach voor een bepaalde duur.
    • De cliënt heeft zelf zijn traject in handen.
    • Het doel is dat de cliënt hierna zelf verder aan zijn doelen kan werken, onafhankelijk van de logopedist.


OMGEVING BETREKKEN

    • De mantelzorgers/ouders betrekken bij de therapie is essentieel.
    • Deze worden aangemoedigd de therapie bij te wonen om daarna de rol van coach over te nemen.
    • Zo gaat de transfer van het aangeleerde naar andere contexten ook vlotter en worden de doelen sneller bereikt.


THERAPIE BIJ KINDEREN

    • De opgestelde logopedische doelen zijn prioriteit. In het behandelplan is geen ruimte voor huiswerkbegeleiding.
    • Bij kinderen staat een speelse aanpak centraal. Het spel op zich is geen doel, enkel een middel om een logopedische doel te bereiken.


MULTIDISCIPLINAIRE WERKING

    • Samenwerking en communicatie met andere paramedici, ziekenhuizen, dokters, zorginstellingen en/of de school, is essentieel.
    • In de therapie integreer ik ook principes uit andere disciplines zoals ergotherapie, de psychomotoriek, didactiek en psychologie.


LABELS

    • Iedereen is uniek. Toch worden er vaak labels 'geplakt'. Dit kan echter pas na uitgebreid onderzoek en indien voldaan is aan bepaalde voorwaarden.
    • Deze labels dienen uitgebreid besproken te worden met de cliënt zelf (psycho-educatie).
    • Het doel hiervan is cliënten helpen om inzicht te krijgen in hun moeilijkheden en om eventueel recht te hebben op compenserende maatregelen d.m.v. een attest.
    • We kijken niet enkel naar wat moeilijk gaat, maar zetten net in op ieders sterktes.